torsdag 16 augusti 2007

Chris

I natt tog vi hand om en liten fyra årig abbo pojke som hade hittats utan sina föräldrar klockan 11.30 på en gata mitt i stan. Han stod blick stilla och höll i en soptunna när en man hittade honom tog honom och ringde polisen. När vi kom dit frågade jag pojken om jag fick lyfta upp honom vilket var okej. Han kröp upp i min famn och började gråta. Han höll fast mig i ett järn grepp och och jag kramade honom försiktigt och strök honom över ryggen. Hans kropp var så liten och späd och det kändes som jag skulle göra sönder honom om jag kramade för hårt. Många abbos hatar poliser och jag var orolig att han var rädd för mig. Jag strök honom över huvudet och lovade honom att hitta hans föräldrar. Det var svårt att förstå honom och han visste inte var han bodde eller vad han hette i efternamn. Han sa att han hette Chris och var fyra år. Min partner tog undertiden detaljer av de som hittat honom och de tyckte att de kände igen honom från tidigare. Efter 10 minuter somnade den lilla pojken i min famn. Han måste ha varit helt utmattad.

Plötsligt kom det en man springande och ropade den lilla pojkens namn. Det visade sig att det var pojkens pappa som jag har träffat tidigare. De flesta abbos som lever i detta område ofta alkohol eller drog misbrukare, krimminella och arbetslösa. Denna pappa är en av de få som verkligen försöker göra vad som är rätt men har hela tiden oddsen mot sig. Han har tidigare varit kriminell och drogmisbrukare och har suttit i fängelse större delen av sin ungdom. Han har dock själv "cleaned up his act". Han har numera ett jobb och har helt slutat med alkohol och droger. Han har ensam vårdnaden om sina fem barn då mamman är gravt alkoliserad och väldigt våldsam. När hon är full kommer hon till hans hus och skriker och svär, slåss och förstör saker. Då han varit i fängelse vet han att han så mycket som rör henne kommer han åka direkt i fängelse igen. Han ringer oss direkt och vi går dit och drar bort henne. Vi tar ut en order på henne som säger att hon får inte komma närmare än 100m av hans hus om hon druckigt alkohol. Om hon gör det så åker hon i fängelse.

Då mamman varit nykter i en vecka lät pappan ha pojken då han har svårt med dagis när han jobbar. Mamman började dock dricka igen och hon körde pojken till pappans hus, lämnade honom gården utanför hans hus och stack. Hon skickade ett sms till pappan om att polken var där ute men han kollade inte sin telefon förren 30 min senare och när han kom ut var pojken borta. Pojken blev rädd för mörkret och gick ut på gatan och gick sen vilse. När vi träffade pappan var han helt hysterisk och utom sig av oro.

Djävla subba!!! Fan ta henne när vi får tag på henne.
En del har det så svårt att försöka göra det rätta för sin familj och han har verkligen ingen som kan hjälpa honom. Han är en av de få jag mött som faktiskt försöker göra det bättre för sina barn men har inte en chans. Det positiva här är dock att denna pojke har åtminstone en förälder som är vettig och bryr sig. Tur är också att inget värre hände. Han blev inte bort rövad eller påkörd och vi hittade hans pappa.

Resten av natten hade jag lukten av den lilla pojken med mig och som tur var hade jag en bra partner att prata med. Vårt skift slutade klockan 7 på morgonen och då gick hela teamet till puben för morgon drinks och frukost.

I kväll känner jag mig dock bara ledsen för allt djävligt här i världen och arg för att vi inte kan göra mer för de som behöver det. N

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken tuff natt, jag f�rst�r att den tagit p� krafterna.