fredag 1 juni 2007

Kropps safter

Har precis kommit hem efter en ypperligt trevlig picknick i parken med mina underbara svenska kompisar. Vi har alla barn i samma ålder, är nästan precis lika gamla (runt 35) och har bott i Australien i dryga 10 år. Vi träffades för nästan 5 år sedan på lucia firande på svenska klubben i Sydney. Vi alla tre tyckte att en del av våra landsmän (läs kvinnor) var lite snobbiga och bestämde oss för att bilda eget svenska gäng. Innan jag fick barn hade jag inget behov alls av att träffa andra svenskor men det är lite svårt att hålla uppe vissa traditoner om man inte kommer ihåg dom och det är lättare med folk med samma seder. Jag vill att mina barn skall få ta del av deras svenska bakgrund och genom att träffa andra svenskar visa att det finns andra knäppskallar än deras mor.

Helt klart är att det finns stora skillnader mellan australiska och svenska kvinnor, men det är också det enda. Vi är olika, det ena varken bättre eller sämre men ibland är det så skönt att träffa andra svenskar med samma bakgrund. Förstår känslan av att plocka färskt lösgodis från kiosken, har ätit skol lunch i en bamba i sin ungdom och vet hur det känns att cykla utomhus en sommarkväll brevid en sjö.

Sen har vi det här med barn aga. Här slår alla sina barn på rumpan om de varit olydiga. Om alla gör samma sak blir det norm och dom kan verkligen inte förstå vad det är för fel på det. Jag argumenterar inte om det längre alls, det âr liksom ingen ide, även om jag kommer ihåg hur arg det gjorde mig i början. Ibland kommer jag inte ens ihåg själet till varför, jag vet bara att det är fel. Med mina svenska vänninor behöver jag varken försvara mig eller känna mig som jag kommer från venus.

Vi träffas nån gång i månaden med barnen och när andan faller på så går vi ut och busar. Även om vi alla pratar svenska med varandra och med barnen väljer dom att prata engelska med varandra. Fem åringarna ber ibland sina mammor att inte prata konstigt språk när andra är omkring för dom tycker det är pinsamt att deras mamma är annorlunda.
Ett annat själ till att träffas är för att hålla svenskan igång. Och ibland är det inte helt lätt att hitta rätt ord. Såsom kropps safter. Vi kunde inte komma på ett bättre ord för det men det låter verkligen konstig. Nån som kan ett bättre ord för body fluids än det jucia kropps safter?

4 kommentarer:

Skriet från lappmarken sa...

Kroppsvätskor.

Vad pratar du med dina väninnor om egentligen? =)

Anonym sa...

Vad vore livet utan vänner?
Och vätskor?

Anonym sa...

kroppssafter och kroppvätskor...beror på....Kan använda båda...beroende på...?

Laberri sa...

Martin - Allt som gör livet värt att leva ;)

Blackout - Skulle inte klara mig utan nått utav det ;)

Kapple - Använder båda två, fast oftast inte samtidigt...