torsdag 21 juni 2007

Om ungefär ett år åker jag och min små loppor hem till sverige igen på semester. Jippie!! Längtar redan. Jag bor inte så långt från flygplatsen i Sydney och varje gång ett internationellt plan flyger över får jag sån längtan över att sitta på just detta plan som tar mig hem till mina tassemarker igen. Förra gången jag var hemma kändes det länge overkligt och annorlunda tills jag öppnade mammas kylskåp. Där stod den gröna mellan mjölken, den blå gula filen och riktig gul ost. Jag fick en stor klump i magen av lycka att äntligen vara hemma. Visste inte att man kunde bli så glad av lite mellan mjölk;) (Jag blev lika lycklig när jag såg den överfyllda skålen med lösgodis).

Detta är dock under förutsättningen att jag lyckas spara ihop nog med pengar till resan. Mina levnads förhållanden har förändrats drastiskt efter separationen och det är en liten kamp att få allt att gå ihop. Men det är inte enbart negativt att leva snålt. Det har fått mig att verkligen ifrågasätta mitt leverne och att inte ta allt för givet och det känns riktigt skönt att vara lite mer eftertänksam. Istället för att bara handla det jag vill ha så måste jag ordentligt fråga mig om jag verkligen vill ha det och sen lägga upp en plan för att kunna ha råd att handla det. Ofta har det visat sig att efter en månad av sparande är det inte så viktigt längre och jag faktiskt inte behöver det.

Förut gjorde jag många aktiviteter som kostade pengar vilket numera inte funkar så jag har fått hitta på nya saker att göra med barnen som har varit riktigt roligt. Vi har tex åkt tåg runt om i hela Sydney då det är gratis som polis. Vi tar med en liten picnick och har en kanon dag. Inget mera IKEA vid dåligt väder eller playdays aktivitet. Inga mer take aways kaffe eller mat. Allt inköps numera på ALDI, nån tysk billighhets affär. Det ger faktiskt resultat och jag har numera lite pengar över i varje två veckors period som vi får betalt.

Satan vad jag låter präktig, framför allt när jag säger att jag trivs med att vara "duktig". Får kontra med fick förra lönen köptes det svarta spets underkläder (dock Target) och $70 gick åt till att dricka öl (dock inte längre champange).
Life's good!

Inga kommentarer: